top of page
Logo tandenhof

De algemene voorwaarden/huisregels van de praktijk:

De praktijk is op maandag t/m vrijdag van 8:00 uur t/m 17:00 uur geopend. Wij
werken uitsluitend volgens afspraak.

Als u zich bij ons aanmeldt als patiënt op verwijzing gaat u ermee akkoord dat wij
per mail of post met uw tandarts of verwijzer communiceren over onze klinische
bevindingen. Als u uw e-mailadres en/ of telefoonnummer aan het Tandenhof
kenbaar maakt, mogen wij deze gebruiken voor de herinneringen en andere
correspondentie.

Wij herinneren u graag aan uw afspraak via mail. Daarom is van belang dat uw
gegevens up-to-date blijven. Het is uw eigen verantwoordelijkheid om
veranderingen in uw gegevens (adres, zorgverzekering, telefoon, email, etc) door te
geven. Let op! Het feit dat wij u helpen herinneren aan uw afspraak is een
extra dienst. U blijft er altijd zelf verantwoordelijk voor dat u op uw afspraak
verschijnt en het niet ontvangen van een herinnering is nooit een geldige
reden tot verzuim.

Voor het behandelen van pijnklachten hebben wij tijd in onze agenda gereserveerd.
Wanneer u ’s ochtends voor 10.00 uur belt met een pijnklacht/spoedgeval wordt u
nog dezelfde dag geholpen. Belt u later op de dag, dan kunnen wij u dit niet altijd
garanderen. Buiten onze openingstijden kan u contact opnemen de spoeddienst
Dental 365 op het nummer 085 105 1760.

Geschillen in de voogdij zijn vervelend voor alle partijen. Vooropgesteld zijn we van
mening dat de kinderen hiervan nooit de dupe mogen zijn. Wij behouden ons het
recht om ons te distantiëren bij geschillen tussen ouders wanneer wij als
tussenpersoon voor communicatie worden gebruikt. Tevens blokkeren wij alle
inhoudelijke communicatie totdat wij officiële documentatie hebben mogen
ontvangen waarin staat dat deze persoon een rechtsgeldige vertegenwoordiger is.

Behandelingen zullen te allen tijde met u worden besproken voordat deze
plaatsvinden. Indien u vragen of opmerkingen heeft horen wij dit graag voor
aanvang zodat alles duidelijk is en er geen verwarring ontstaat. Voorafgaand aan
iedere tandheelkundige behandeling die een bedrag ter grootte van €250 (zegge:
tweehonderdvijftig euro) of meer aan kosten met zich meebrengt, wordt de patiënt
c.q. diens wettelijke vertegenwoordiger schriftelijk en/of digitaal een prijsopgave
verstrekt, houdende een beschrijving van de door het Tandenhof uit te voeren
prestaties voor de betreffende behandeling, het per prestatie in rekening te brengen
tarief, alsmede de te verwachten materiaal- en techniekkosten. Wij vragen u deze
goed door te nemen en te ondertekenen opdat u op de hoogte bent gesteld van de
voorziene kosten. Alleen indien een patiënt c.q. diens wettelijke vertegenwoordiger
akkoord is gegaan met een begroting zullen wij overgaan tot behandelen. Indien
voorafgaande verstrekking redelijkerwijze niet mogelijk is, dan is het Tandenhof niet
gehouden tot het verstrekken van genoemde voorafgaande schriftelijke en/of

digitale prijsopgave, mits de kosten van de behandeling in dat geval – tenzij ook dit
redelijkerwijze niet mogelijk is –
voorafgaand aan de werkzaamheden met de patiënt en/of diens wettelijke
vertegenwoordiger(s) is besproken.

Bij noodzakelijke wijziging van het behandelplan als gevolg van onvoorziene
complicaties tijdens de behandeling, die overschrijding van de begroting tot gevolg
hebben, zullen de in rekening te brengen kosten naar rato van de onvoorziene
kosten bij de patiënt in rekening worden gebracht. In het behandelplan worden voor
zover mogelijk tevens opgenomen de te verwachten gevolgen en risico’s voor de
gezondheid van de patiënt en andere methoden van behandeling die in aanmerking
komen.

De patiënt c.q. diens wettelijke vertegenwoordiger is gehouden alle gegevens en
bescheiden die het Tandenhof naar zijn oordeel nodig heeft voor het uitvoeren van
de overeenkomst, tijdig en in de gewenste vorm en op de gewenste wijze ter
beschikking te stellen. De uit de in de vertraging van de uitvoering van de
overeenkomst voortvloeiende extra kosten en extra behandelingskosten, ontstaan
door het niet, niet tijdig of niet behoorlijk ter beschikking stellen van de verlangde
gegevens en bescheiden, zijn voor rekening van de patiënt. De patiënt c.q. diens
wettelijke vertegenwoordiger staat in voor de juistheid, volledigheid en
betrouwbaarheid van de aan het Tandenhof ter beschikking gestelde gegevens. Het
Tandenhof legt op verzoek van de patiënt c.q. diens wettelijke vertegenwoordiger
schriftelijk vast voor welke ingrepen van al dan niet ingrijpende aard deze
toestemming is gegeven.

Wanneer een patiënt belt, is aan de telefoon niet altijd goed in te schatten wat de
juiste oplossing is. Binnen het Tandenhof behandelen we met grote regelmaat
jonge, angstige kinderen waarvoor altijd extra tijd is ingepland. Gelet op de onze
patiënten populatie kan het voorkomen dat een behandeling minder vlot verloopt
dan verwacht. Hierdoor gebeurt het wel eens dat een behandeling langer duurt dan
voorzien en uitloopt, waardoor een volgende afspraak later kan beginnen. Wij
rekenen hierbij op uw begrip en trachten u zo goed als mogelijk een inschatting te
geven van de eventuele uitloop.

Onder verzuimen van afspraken wordt verstaan:

Laattijdig afmelden van een gemaakte afspraak: Indien u niet in staat bent uw
afspraak na te komen, verzoeken wij u om zo snel mogelijk contact met ons op te
nemen. Dit kan telefonisch (tijdens openingstijden), per mail (info@tandehof.nl) of
via het contactformulier op de website. Indien u niet tijdig (24 uur van te voren) uw
afspraak afzegt dan zal deze in rekening worden gebracht. Afspraken op maandag
dienen uiterlijk de vrijdag ervoor voor 9.00u te zijn afgemeld.

Te laat verschijnen op een afspraak: Hierbij loopt u het risico dat de behandeling
niet geheel volgens planning kan worden voltooid of zelfs moet worden geannuleerd
wegens het hierdoor ontstane tijdgebrek. De verloren tijd kan in rekening worden
gebracht.

Niet komen opdagen op een afspraak: De verloren tijd zal in rekening worden
gebracht.

De praktijk hanteert een vast tarief dat is vastgesteld op €2 per minuut. De rekening
is dus afhankelijk van de tijd die verloren gaat. Indien u 3 maal niet op uw afspraak
komt of te laat afbelt, behouden wij ons de mogelijkheid om u uit ons bestand uit te
schrijven.

Rekeningen/betalingen:

De rekening voor tandheelkundige zorg voor jeugdigen (jonger dan 18 jaar) valt
binnen de basisverzekering. Dat wil zeggen dat de kosten worden vergoed door uw
verzekeraar (indien uw kind een basisverzekering heeft). Het Tandenhof zal de nota
versturen naar Infomedics. Infomedics zal vervolgens de rekening indienen bij uw
zorgverzekeraar.

De rekening voor tandheelkundige zorg met betrekking tot orthodontie (F-
codes) en voor volwassenen (ouder dan 18 jaar) valt niet binnen de
basisverzekering. Dit wil zeggen dat alle kosten voor rekening zijn van de patiënt,
tenzij een patiënt aanvullend is verzekerd voor orthodontie. Wij verwijzen u naar uw
zorgverzekeraar om de juiste polis aan te gaan hiervoor.

U bent NIET aanvullend verzekerd voor orthodontie:

U voldoet de rekening direct na uw
tandartsbezoek in de praktijk. Bij de balie kan u contant of per pin betalen. Indien
een behandelplan van meer dan €250 wordt ingepland dient u een voorschot te
betalen van 50% van de begrote kosten. Dit voorschot kan u per
bankoverschrijving, contant of per pin voldoen. Voorschotten dienen minimaal 2
dagen voor de behandeldag te zijn voldaan. Het restbedrag voldoet u gelijk na de
desbetreffende afspraak bij de balie.

U bent WEL aanvullend verzekerd voor orthodontie: U ontvangt uw rekening van
Infomedics. Als uw zorgverzekeraar een gedeelte van uw rekening vergoedt, staat
dit duidelijk op de rekening. Wat overblijft betaalt u aan Infomedics. Heeft u een
vraag over de hoogte van de vergoeding op uw rekening? Neem dan contact op
met uw zorgverzekeraar. Op de website van Infomedics (www.infomedics.nl) kunt u
veel zaken rondom de betaling van uw rekening snel en eenvoudig regelen. Als u
een vraag heeft, kunt u het antwoord daarop meestal vinden onder veelgestelde
vragen. Anders kunt u altijd contact opnemen met de Servicedesk van Infomedics
op telefoonnummer 036 – 20 31 900 (maandag tot en met vrijdag van 09.00 uur tot
17.00 uur). Om rekeningen snel en correct te kunnen verwerken, delen wij uw
gegevens met Infomedics. Infomedics doet er alles aan om uw gegevens maximaal
te beveiligen, uiteraard voldoen zij aan alle geldende wetten en regels rondom
privacybescherming. Informatie over hoe Infomedics omgaat met de bescherming
van privacygevoelige informatie vindt u op www.infomedics.nl.

U blijft er zelf verantwoordelijk voor dat uw rekening wordt betaald en ook of u zich
wel of niet wilt verzekeren voor tandheelkundige hulp. Ook blijft u altijd zelf
verantwoordelijk voor het verstrekken of corrigeren van uw verzekeringsinformatie
of problematiek bij het voldoen van betalingen. Wij raden u aan dat u zichzelf goed

op de hoogte stelt voor welke zaken u verzekerd bent en voor welk maximum
bedrag, zodat u geen verrassingen te wachten staan.

Als u in de schuldsanering zit, onder bewind en/of curatele bent gesteld dan
ontvangen wij graag een kopie van de officiële beschikking alvorens wij nota’s naar
uw hulpinstantie versturen. Indien wij deze informatie niet ontvangen bent u zelf
verantwoordelijk voor de tijdige betaling. Middels inschrijving in onze praktijk gaat u
ermee akkoord om ons zelf in te lichten of u wel of niet onder bewindvoering loopt.
Indien u onder bewind en/of curatele bent gesteld na uw inschrijving gaat u er mee
akkoord dat u ons inlicht alvorens een behandeling te ondergaan.

Waak zelf over uw eigendommen. Het Tandenhof is niet aansprakelijk voor schade,
diefstal of verlies van uw eigendommen.

Wij leggen alle handelingen en behandelingen met camera’s vast middels
videobewaking voor uw en onze veiligheid. In geval van een incident (bijvoorbeeld
bij diefstal) worden beeldopnames opgeslagen. Opgeslagen beeldopnames worden
bewaard totdat het incident is afgehandeld. Beeldopnames die niet binnen 3 weken
zijn opgeslagen worden automatisch en definitief gewist. In onze wachtruimte hangt
een informatiebord dat wij gebruik maken van camera’s.

Het Tandenhof doet zijn uiterste best u naar tevredenheid te helpen. Heeft u toch
een klacht? Laat ons dat dan weten. Wij zullen ons best doen om uw klacht
zorgvuldig met u te bespreken. Mogelijk is er sprake van een misverstand en kan
dat in een gesprek opgelost worden. Het is ons streven om uw klacht samen met u
in goede harmonie op te lossen. Volgens de Wet Kwaliteit Klachten en Geschillen
Zorg (WKKGZ) is een zorgverlener verplicht een klachtregeling aan te bieden waar
u terecht kunt met uw klacht. Deze klachtenregeling is ondergebracht bij de KNMT.

Tevreden? of juist niet?

Wij gaan graag met u in gesprek
De  tevredenheid van onze patiënten staat bij ons hoog in het vaandel. Wij horen graag of u tevreden of ontevreden bent over onze praktijk en de dienstverlening. U kunt een opmerking naar ons sturen via het mailadres info@tandenhof.nl, of dit melden bij de balie, assistent of uw tandarts. Indien gewenst, dan nemen wij contact met u op om uw opmerking te bespreken en zo nodig samen met u naar een oplossing te zoeken.

KNMT Klachtenservice
Komen we er samen echt niet uit, dan kunnen we gebruik maken van de klachtenservice van de KNMT. Meer informatie hierover vindt u op www.knmt.nl/patiënten [met link].

Vraag het Tandheelkundig Informatie Punt (TIP)
Voor algemene informatie over de mondzorg kunt u terecht op www.allesoverhetgebit.nl [met link]. Via deze website kunt u ook uw vragen stellen aan het Tandheelkundig Informatiepunt (TIP). Het TIP geeft advies en beantwoordt vragen.

bottom of page